Vlaanderen heeft een strategische zet gedaan en is de hoofdaandeelhouder geworden van Brussels Airport Company, zo kondigde Vlaams minister-president Matthias Diependaele vrijdag aan. Met een investering van €2,77 miljard via de Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV), heeft het Gewest een aanzienlijk belang van 39% verworven. Dit overtreft ruimschoots het huidige belang van 25% dat de federale regering in handen heeft.
Brussels Airport, een cruciale speler voor de nationale economie, was voorheen voor 75% in handen van de private holding BAISA, waarbij de overige 25% bij de federale overheid berustte. Onder de oppervlakte van BAISA schuilt een complex web van investeerders, waaronder diverse consortiums, pensioenfondsen en investeringsfondsen. PMV had hierdoor al een bescheiden aanwezigheid in het luchthavenbedrijf.
OTTP
De recente verschuiving in eigendom komt voort uit de intentie van de Ontario Teachers Pension Plan (OTTP), een belangrijke partner binnen BAISA, om zijn aandelen te verkopen. Hoewel de Australische Macquarie Group interesse toonde, trokken zij zich terug vanwege de hoge kosten. In de aanloop naar deze ontwikkeling circuleerden geruchten in gespecialiseerde media dat zowel Vlaanderen als de federale regering hun belangen wilden uitbreiden, mogelijk via een gedeelde aankoop van de OTTP-aandelen.
Strategische waarde
De strategische waarde van de luchthaven kan niet worden overschat. Ondanks zijn ligging in Vlaanderen, is Brussels Airport een motor voor het Belgische bruto binnenlands product, met een jaarlijkse bijdrage van circa €3,2 miljard. Bovendien biedt het werk aan ruim 24.000 mensen in Vlaanderen, zowel direct als indirect, en fungeert het als een essentiële hub voor luchtvaartmaatschappijen uit meer dan 60 landen. Gelegen op slechts 12 kilometer van het hart van Brussel, is het een vitaal commercieel knooppunt.
De controle over de luchthaven is al langer een punt van discussie, niet in de laatste plaats vanwege de aanhoudende conflicten rond geluidsnormen en vliegroutes over Brussel, die diepe maatschappelijke spanningen veroorzaken. Voor de N-VA was het verkrijgen van een leidende positie in het luchthavenbeheer een topprioriteit.
Procenten
Met de recente overname van het belang van OTTP – dat, hoewel het ‘slechts’ 29% van de luchthaven bezat via BAISA, maar liefst 39% van de stemrechten vertegenwoordigde – heeft Vlaanderen zijn invloed binnen Brussels Airport exponentieel vergroot. Waar PMV eerder slechts 1% tot 2% van de aandelen in handen had, is Vlaanderen nu onmiskenbaar de dominante kracht.