Hogesnelheidstrein tussen Rotterdam en Brussels Airport

BRUSSEL, 1 juli 2025 – Jarenlange inspanningen lijken vruchten af te werpen voor Brussels Airport. Deutsche Bahn heeft een officieel verzoek ingediend bij de Belgische spoorbeheerder voor de realisatie van een langverwachte hogesnelheidsverbinding die het vliegveld direct zal ontsluiten. Dit betekent een ware primeur voor de nationale luchthaven in Zaventem, die momenteel enkel een reguliere internationale treinverbinding naar Rotterdam kent.

Volgens berichtgeving in de Belgische krant Het Laatste Nieuws is het de bedoeling dat de nieuwe ICE-treindienst al vanaf 7 september 2026 operationeel zal zijn, met twee dagelijkse ritten. De Duitse hogesnelheidstrein zal tweemaal per dag vanuit Keulen vertrekken – om 06:00 uur en 17:00 uur – met als eindbestemming het Belgische Antwerpen. De terugreis vanuit Antwerpen staat gepland om 11:00 uur en 19:00 uur. Onderweg zal de trein stoppen in Aken, Luik, Leuven en, cruciaal, op Brussels Airport. Antwerpen zal hiermee voor het eerst een Duitse ICE-trein verwelkomen, wat de internationale connectiviteit van de stad verder versterkt.

Potentieel voor Nederlandse Verlenging en Uitdagingen op het Spoor

Het project kent ook een veelbelovende Nederlandse component. De voorgestelde dienstregeling biedt de mogelijkheid om de treinverbinding door te trekken naar Rotterdam. Dit zou een aanzienlijke verbetering betekenen voor inwoners van Zuidwest-Nederland, die dan gemakkelijk en snel toegang zouden krijgen tot Brussels Airport. Of deze verlenging daadwerkelijk gerealiseerd wordt, blijft echter afwachten. Het is denkbaar dat Luchthaven Schiphol hiertegen bezwaar zal aantekenen, gezien de mogelijke concurrentie.

De implementatie van de nieuwe hogesnelheidslijn zal niet zonder uitdagingen zijn. Het Belgische spoornet, net als het Nederlandse, kampt met aanzienlijke capaciteitsproblemen. Vooral in de tunnels van de federale metropoolregio Brussel is het spoor overvol, wat regelmatig leidt tot het afwijzen van nieuwe spoorverbindingen. Ook het traject tussen Mechelen en Antwerpen is vaak verzadigd, met frequente vertragingen als gevolg. De integratie van de nieuwe ICE-diensten zal daarom een zorgvuldige planning en afstemming vereisen om de druk op het reeds drukke spoornet te minimaliseren.

Desondanks belooft de komst van de ICE-trein een nieuwe fase voor Brussels Airport, die hiermee haar positie als intermodaal knooppunt verder kan versterken en een belangrijke stap zet in de verbetering van de bereikbaarheid voor internationale reizigers.

Scroll naar boven